Talijanski dizajn – sa svom svojom strasti i dušom – toliko je često fetišiziran u svijetu automobila, da je već postao klišej (čitaj: strast i duša). No, ipak je s razlogom – nema dvojbe da su Talijani dosljedno stvarali neke od najljepših automobila prošloga stoljeća. Tu ne mislimo samo na talijanske automobile; nego na proizvođače iz čitavog svijeta – Engleska, Njemačka, Japan i čak Amerika – svi oni prišli su Talijanima zbog njihove stručnosti u dizajnu automobila.
Pininfarina, Zagato, Bertone, Italdesign Giugiaro i Carrozzeria Ghia su pet najvećih dizajnerskih kuća, a šanse su da su njihove kreacije većini nas na popisu “najljepših automobila”. Logično je zaključiti i da su im, zbog njihova izgleda, cijene astronomske. Dok je ta tvrdnja većinom točna, neki od njih su ipak “kliznuli” u rang pristupačnijih automobila u svijetu oldtimera, a još uvijek podsjećaju na svoje skuplje i egzotične rođake.
Pininfarina
Studio Pininfarina osnovao je Battista “Pinin” Farina (koji je kasnije promijenio ime u Pininfarina) 1930. godine. Blisko je surađivao s markama kao što su Alfa Romeo, Maserati, Peugeot i (možda najslavnije) Ferrari. Kroz posljednjih 85 godina, ime Pininfarina postalo je sinonim za predivne automobile. To je najpoznatija talijanska dizajnerska kuća. Uz besprijekorni dizajn, tvrtka je znatno doprinijela inovaciji u proizvodnim tehnikama, razvivši unibody konstrukciju i testiranje aerodinamike u zračnim tunelima pune veličine.
Ferrari 330 GTS
Ikona: Partnerstvo između Ferrarija i Pininfarine proizvelo je nevjerojatan broj predivnih automobila, a 330 GTS je zasigurno jedan je od najljepših. Nedugo nakon 330 GTV, koji je premijeru imao 1966. u Ženevi, GTS je predstavljen kao kabrio “spider” model koji je – osim roadsterskog profila – identičan coupeu. Karoseriju automobila sklapao je Pininfarina u Torinu prije nego bi slao sve Ferrariju za mehaniku, a njegove elegantne linije i detalji najbolje prikazuju dizajnerski jezik kuće u 60-ima – od okruglih svjetala, ovalne maske sprijeda i suženog stražnjeg dijela. Ukupno je proizvedeno 99 primjeraka 330 GTS i zbog toga im je cijena na aukcijama vrlo velika – prošle je godine jedan originalni primjerak (u lošem stanju) prodan za preko dva milijuna dolara.
Alfa Romeo Spider Duetto
Alternativa: Da, ovaj je automobil uz Dustina Hoffmana u Diplomcu i ta uloga ga je proslavila. No, mnogo više je u Alfa Romeo Spideru od filmske uloge. Spider je produkt raznih dizajnerskih studija i koncepata iz 50-ih i ranih 60-ih, možda je najpoznatiji primjer Alfa Romeo Superflow IV. Alfa Romeo je u konačnici uklonio fiksni krov s koncepta, ali je zadržao neke glavne elemente dizajna, kao što su pokrivena prednja svjetla i “osso di seppia” (sipina kost) stražnji kraj. Spiderov je konačni dizajn u potpunosti pripisan Battisti Pininfarini, koji je preminuo manje od mjesec dana nakon premijere automobila u Ženevi 1966. godine. Spider se proizvodio sve do 1994. godine, a taj manjak rijetkosti čini ga jeftinijim, pogotovo kasniji automobili. No, serija 1 (1966-1969) predstavlja ovaj automobil u svom najelegantnijem obliku, a takvi dolazi s visokom cijenom.
Gruppo Bertone
U kasnim 60-im i ranim 70-im, klinasti profili bili su budućnost. Dok su neke talijanske dizajnerske kuće bile pioniri “klinastog” pokreta, nitko to nije bolje radio od kuće Bertone. U mnogočemu je Bertoneov prepoznatljivi dizajnerski jezik rezultat ekstenzivnog rada s Lamborghinijem, koji je rezultirao legendarnim automobilima kao što su Miura i Countach, ali Bertoneov prepoznatljiv dodir došao je i do Fiata, Citroena, čak i Volva.
Lancia Stratos
Ikona: Lancia Stratos ima čast bili jedan od najuspješnijih i najljepših automobila u rallyu. Nastao je iz Bertoneovog Stratos Zero koncepta, koji je rezultat “dizajnerskih ratova” između kuća Bertone i Pininfarina da vidjeli tko će napraviti niži konceptni automobil. Zero nje samo bio niži od Pininfarininog koncepta Modulo, nego je bio pravi vozački stroj. Nuccio Bertone je vozio Zero na sastanak s vodstvom Lancie zbog sklapanja ugovora i – kako legenda kaže – prošao je ispod ulaznih vrata, čime je zaslužio aplauz vodstva Lancie. Dizajn Zera postao je Stratos – rijedak dragulj s današnjom cijenom od oko pola milijuna dolara.
Fiat X1/9
Alternativa: Fiat X1/9 dizajniran je u isto vrijeme kao i Stratos Zero Lancia Stratos, a sličnost je jasno vidljiva. Marcello Gandini, čovjek iza Stratosa, također je bi glavni dizajner zadužen za X1/9, a dizajn je odabran za nasljednika Fiata 850 Spider (također Bertoneov dizajn). Dok su klinasti oblik, otklapljajuća svjetla i središnje smješten motor podsjećali na Stratos, njegov mali 1.3 litreni motor nije čak ni razvijao snagu od tri znamenke, pa je zbog toga postao i blagi promašaj u automobilskoj povijesti. To je za nas dobra vijest: Dok cijene Stratosa odlaze u nebesa, vrhunski X1/9 može biti vaš za relativno mali iznos.
Zagato
Nakon karijere u aeronautici, Ugo Zagato je odlučio posvetiti pozornost automobilima u kasnim 1910-ima. Automobili su u to vrijeme bili relativno teški i glomazni, a Ugo je koristeći znanje stečenim na avionima, stvarao automobile koji su bili lagani i aerodinamični. Želja za stvaranjem gipkih i okretnih automobila privukla je pozornost Alfa Romea koji ga je tražio da napravi karoseriju za Alfa Romeo 6C 1500, automobil koji 1927. osvojio drugo mjesto na Mille Miglia. Zagato je nastavio raditi rane trkače, realiziravši karoserije za impresivnih 36 automobila koji će se natjecati na Mille Miglia.
Aston Martin DB4 GT Zagato
Ikona: U namjeri da unaprijedi svoj trkaći program, Aston Martin je potpisao ugovor sa Zagatom za preoblikovanje njihovog postojećeg DB4 GT – već gotove trkaće verzije originalnog DB4. Korištenjem aluminija i uklanjanjem nepotrebnih dijelova (branika), Zagato je olakšao automobil za oko 45kg i zaokružio proporcije automobila, stvorivši aerodinamični profil. Poboljšani DB4 u utrkama nije imao uspjeha koji su priželjkivali, no dobili su jedan od najuzbudljivijih dizajna koji je ikada izašao iz Zagatove milanske radionice. Ukupne je 25 DB4 GT Zagato modela proizvedeno, od toga ih je 19 originalnih, a šest ih je tvorničkih rekreacija. Čak i rekreacije dostižu cijenu od preko milijun dolara, a originali još i višu.
Lancia Fulvia Sport Zagato
Alternativa: Kao DB4 Zagato, Lancia Fulvia Sport Zagato je lakša, aerodinamičnija verzija postojećeg automobila iz Zagatovih ruku. Fulvia Sport Zagato za bazirana na Lancijinom V4, prednjepogonskoj Fulviji, automobila koji je – kao i mnoge drugo Lancie – genijalno projektiran, kao što je bio čudan. Sport Zagato verzija zamijenila je Fulvijin trovolumenski dizajn za aerodinamičniji fastback profil, uz zaobljenje rubova. Rezultat je automobil koji nego tradicionalno lijep izgled DB4 Zagato, ali je svejedno upečatljiva dizajna. Fulvia Sport Zagato je proizvedena u mnogo primjeraka i pristojne je cijene.
Italdesign Giugiaro
Trvtka Italdesign Giorgietta Giugiara je najmlađa od pet talijanskih dizajnerskih kuća, no to ju ne čini manje plodnom. Dok su mnoge dizajnerske kuće radile sportske automobile i limitirane serije, Giugiarovi uratci su uključivali i “obične” automobile kao što su Vokswagen Scirroco, Fiat Panda i Isuzu Impulse, dovodeći dobar automobilski dizajn širokim masama. To ne znači da genij Giorgietta Giugiara nije iznjedrio egzotične modele; on je još uvijek čovjek koji je zaslužan za izgled DeLorean DMC-12.
BMW M1
Ikona: BMW M1 je najbolje poznat kao jedini serijski automobil njemačkog proizvođača (do i8) sa središnje postavljenim motorom. Izvorno je zamišljen za utrke, bio je proizvod neuspješne suradnje BMW-a i Lamborghinija. Lamborghini se morao povući iz financijskih razloga, ali je automobil dospio u serijsku proizvodnju. Konačni dizajn je povjeren Giorgiettu Giugiaru, a dobio je upute da zadrži BMW-ove dizajnerske osnove. Jedini dijelovi koji podsjećaju na BMW-ove sportske limuzine su prednja maska i “Hofmeister Kink”. No, kako i autor priznaje, M1 vuče inspiraciju iz BMW Turbo koncepta iz 1972, koji je dizajnirao BMW-ov dizajner Paul Bracq. Ukupno je proizvedeno 453 M1 automobila, a ako želite jednog, morat ćete izdvojiti najmanje pola milijuna dolara.
Lotus Esprit
Alternativa: Razvoju Lotus Esprit manje više je koincidirao s ovim M1, tijekom najplodnijih dana Giugiarovog “presavinuti papir” dizajnerskog jezika i to se vidi: opći oblik oba automobila je gotovo identičan, osim BMW-ovih dizajnerskih detalja. Esprit je doživio dobrih 28 godina, a iako je dobio nekoliko promjena u dizajnu od različitih dizajnera, bazični klinasti dizajn ostao je isti. No, automobili proizvedeni od 1976. do 1987. su Giugiarov dizajn i – iskreno – najbolje izgledaju od svih. Možda nisu brzi kao M1 (čak i verzije nakon 1987.), ali za relativno povoljnu cijenu dobijete klasični Giugiaro dizajn, za djelić cijene M1.
Carrozzeria Ghia
Kao i Zagato, Giacinto Ghia imao je cilj, kada je osnovao Ghiu sredinom 1910-ih, stvarati lagane aluminijske automobile za rane cestovne utrke. Čak je i oblikovao Alfa Romeo 6C – kao i Zagato – koji je pobijedio na Mille Miglia 1929. godine. Tvrtka je prošla mnogo promjena vlasništva, uključujući Felicea Maria Boana, vozača Alejandra de Tomasa i trenutno Ford Motor Company. Između 1954. i 1963 godine, pod rukom Luigija Segrea, Ghia je došla na svoje. U to vrijeme je dizajner Giovanni Savonuzzi osmislio je dizajnerski jezik “Supersonic”: napadne linije, inspirirane raketama omogućile su neke od Ghijinih najboljih djela.
Fiat 8V Ghia Supersonic
Ikona: Kada je Savonuzzi osmislio “Supersonic” karoseriju, bila je zamišljena samo za jedan automobil: Alfa Romeo 1900 za Mille Miglia 1953. godine. Taj automobil je sasvim uništen na utrci, no dizajn karoserije završio je na još 19 automobila i obilježio buduće projekte Ghie. Njih 15 bilo je na šasiji Fiata 8V, tri na Jaguaru XK120 i jedan na Aston Martinu DB2/4 svi su imali gotovo identičnu karoseriju, a razlikovali su se samo po mehanici. Želite jednog? Koštat će vas preko milijun dolara.
Volkswagen Karmann Ghia
Alternativa: Volkswagen je imao potrebu za luksuznim automobilom nakon II. svjetskog rata te je pristupio radionici Karmann sa željom da stvori automobil baziran na Bubi, ali s malo više sjaja. Karmann je pak otišao u Ghiu za dizajn. Uzevši inspiraciju iz svojeg prethodnog Chrysler D’Elegance projekta (Virgila Exnera), Luigi Segre je redizajnirao istu liniju i prilagodio ju šasiji Volkswagen Bube. Rezultat je jedan od najljepših Volkswagena svih vremena. Tečne linije Karmann Ghie ne djeluju tako dramatično kao one na Savonuzzijevim Supersonic coupeima, a dizajn je bio apsolutni hit. Automobil je jedan od najšire proizvedenih dizajnova Ghie, a kao takav i ne košta toliko mnogo.
Želite vijesti u sandučić?
Prijavite se na naš newsletter
Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.
Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.