Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato – prvi dio

Mnogi su Alfa Romeo automobili kroz povijest nastali iz DNA Giulie Tubolare Zagato (TZ). Ovaj nevjerojatan automobil mješavina je genijalnosti, vještine i avanture.

Sudjelovanje u raznim natjecanjima sa Alfa Romeo 1900 modelima u pedesetim godinama prošlog stoljeća pokrenulo je slogan koji je ušao u legendu – “obiteljski automobil koji nedjeljom pobjeđuje u utrkama” . Poslijeratno korištenje velikoserijskih automobila u natjecateljske svrhe, uvelike je zaslužno za prvi pravi komercijalni uspjeh za Alfa Romeo. Na ovoj filozofiji začeti su prva Giulietta, Sprint, SV, SVZ te potom SS, SZ i SZT, kao i razne verzije Giulie (TI Super, GT, GTV, GTA, TZ)

Geneza Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato

Neki smatraju da je TZ jednostavno nasljednik SZ. Kronološki se to čini točno, no konceptualno nije. Moramo se vratiti u Torino 1958. kada je predstavljen (nažalost bez serijske proizvodnje) Alfa-Abarth 1000 GT. Bio je to automobil stare Abarth škole – kompaktan, lagan (660kg), male zapremnine motora (opremljen motorom iz Giuliette od 1000cm3). Na tom prototipu možete prepoznati mnoštvo detalja koji će biti ključ u proizvodnji budućih Alfa Romea. Zaobljeni oblik karoserije obilježio je i budući SZ. Razlikuju se tek po stražnjem kraju. No, za razliku od aluminijske karoserije SZ, Alfa-Abarth je imala cijevast okvir čiji je dizajn zasjenio TZ1 koja se pojavila pet godina kasnije, 1963. godine. U međuvremenu je otvoren put za dolazak Alfa Romeo SZ, najprije sa zaobljenim, pa odrezanim ražnjim krajem. Sličnosti sa TZ1 su u prednjem kraju.

Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato

Dolazak automobila poput Simca-Abarth 1300, manjih dimenzija, okretnih i brzih, dizajniranih u stilu pravih traćih automobila, označili su kraj za SZ i potrebu za Alfa Romeo za brzim odgovorom. Rezultat je prvi TZ s 1.3 litrenim motorim iz Giuliette.

Autodelta

Godine 1961. Ferrari je imao sve. Dvije ključne osobe bile su Giotto Bizzarrini (tehnički začetnik, između ostalih Ferrarija 250 GTO) i Carlo Chiti koji je zaslužan za Ferrari F1 156 (podjesnih Svjetkog prvenstva 1958. i 1961. u F1) Chiti dolazi u Alfa Romeo 1964. godine, a marka se oslanja na njega i Ludovica Chizzolu za “tvrtku za konstrukciju, prodaju i management trkaćih automobila” te tako nastaje Autodelta koja će preuzeti slavnu zelenu djetelinu na bijelom polju kao svoj simbol.

Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato

Projekt i specifikacije TZ1

Baš kada su Chiti i Chizzola osnovali Autodeltu, pojavila se potreba za automobil u GT kategoriji, gdje se dogodila neočekivana promjena pravila i zapremnina motora podignuta je sa 1.3 na 1.6 litre. Na pouzdanu i briljantnu mehaniku Giulie, izgrađena je cijevna (Tubolare) šasija sa šarmantnom jednostavnošću Zagato karoserije iz ruku Ercola Spade. Nakon nacrta s “odrezanim repom”, dizajn je promijenjen u stili Ferrarija GTO. Još jedan interesantan detalj su prednja svjetla – u prvotnom obliku bila sučetvrtasta, a kasnije su zamijenjena “serijskim”, okruglim. Navodno je prvi prototip bio spider katastrofalnih aerodinamičkih svojstava, krajnje brzine manje od najbrže SZ.

Šasija je napravljena spajanjem guste mreže cijevi debljine 20-30mm, a mala masa i čvrstoća omogućili su inženjerima niže i centralnije montiranje motora nego na tadašnjim GT i GTA. Zanimljivo je i to da je motor neznatno zarotiran, da bi se poklopac motora mogao spustiti, što je poboljšalo aerodinamiku.

Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato

Druga tehnička rješenja su ugradnja stražnjih disk kočnica te stražnjeg mosta koji je kombinirao maksimalnu uštedu na težini sa maksimalnom funkcionalošću. U praksi je poluosovina korištena i kao oscilirajuće rame ovjesa.

U sljedećem nastavku donosimo tehničke karakteristike TZ2. Pratite nas i dalje!

Želite vijesti u sandučić?

Prijavite se na naš newsletter

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.

Alfa Romeo
Newsletter

Tjedni pregled novosti direktno u vaš e-mail sandučić.

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.