Slavni Gran Turismo vrlo je cijenjen od strane kolekcionara automobila diljem svijeta.
Giulietta, Giulia, 33, 8C – samo su neka od imena modela koje je Alfa Romeo ponovno oživio zadnjih godina. Ali, zaboravili su jedno – Montreal. Bio je to “novi Gran Turismo Alfa Romea”, kao što se govorilo tijekom predstavljanju u Ženevi 1970. godine. Postao je među alfistima ikona sportskog automobila “plemenite” mehanike, a u zadnje vrijeme ga kolenkcionari iz cijeloga svijeta ponovno otkrivaju.
Rođen je slučajno
Za ući u trag podrijetla imena moramo se vratiti natrag u 1967. godinu kada je Alfa Romeo bio jedini proizvođač automobila pozvan na EXPO u kanadskom Montrealu – da bi predstavio automobil koji je težio vrhu proizvodnje automobila. Bio je toliko uspješan da je uvjerio Alfa Romeo na serijsku proizvodnju, iz nečega što je bila samo stilska vježba. Eksperiment s prototipom pogonjenim Giulijin motorom nije uspio jer ipak nije bio odgovarajuć za automobil s takvim potencijalom. Alfa Romeo je tako odmah počela raditi da bi ostvarila velike ambicije. Ljudi koji su radili na Montrealu bili su Nuccio Bertone, koji je realizirao karoseriju, Marcello Gandini, dizajner Montreala, Orazio Satta Puliga, glavni inženjer za Alfa Romeo, Giuseppe Busso, tehnički manager projekta Montreal te konačno Carlo Chiti, vlasnik Autodelte i project manager modela 33 čijih je osam cilindara na kraju i posuđeno.
Karika koja nedostaje Alfa Romeu
Za oblikovanje automobila predstavljenog na EXPO-u, Alfa Romeo je povjerila posao kući Bertone, čiji je uspješan rad ostvaren s Giuliettom Sprint, desetak godina ranije. Rezultat je bio automobil u klasi Gran Turismo, moderan i futuristički, sasvim drugačiji od tadašnjeg stila Alfa Romea. Autor linije je Marcello Gandini, svježe nakon uspjeha Miure, Lamborghinijevog modela predstavljenog 1966. godine. Sličnosti Miure i Montreala lako su uočljive na bočnoj liniji, kratkom “repu”, vratima i prozorima te usisnicima na bokovima. Nizak, širok i dug, za ono vrijeme – Alfa Romeo Montreal bio je 2+2 agresivnog prednjeg kraja zahvaljujući kosom vjetrobranskom staklu i “roletama” na prednjim svjetlima, sličnima Bertoneovu konceptu Porsche 911 Roadster.
Sportski duh, kao i obično
U tajnosti su svi upleteni u tehniku automobila sanjali o ugradnji motora s osam cilindara, dizajniranog za Alfu 33, koja je u ono vrijeme ostvarivala brojne uspjehe u utrkama. Ubrzo je san postao stvarnost, iako nije bilo lako prilagoditi mehaniku automobila koji je zamišljen kao četverocilindraš. Konačna verzija Montreala predstavljena je u ožujku 1970. godine na Geneva Motor Show – novost u stilu je pomalo izgubljena nakon tri godine razvoja, no, publika je bila vrlo zadovoljna novih GT automobilom koji je konkurirao tadašnjim top-modelima na tržištu kao što su Porsche 911, Ferrari Dino, Fiat Dino i Jaguar E-Type. Aluminijski V8 motor u 90º sa 2000 cm3 iz natjecateljske 33 “civiliziran” je na 2600 cm3 i 200KS na 6500 okretaja, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu preko 220km/h. Mehaničko ubrizgavanje goriva, elektroničko paljenje, mjenjač s 5 brzina sa “šperom” i četiri disk-kočnice činilo je rafiniranu mehaniku ovog automobila. “Gutač kilometara” bez ikakvih problema.
Pravi Gran Turismo
Vožnja Montreala danas, jednako je zanimljiva kao i 70-ih – slaba aerodinamika, neprecizni upravljač, zanošenje u zavojima i slabije kočnice. Vožnja na visokim brzinama je pomalo neugodna, najviše zbog “plivanja” prednjeg kraja, unatoč težini motora. V8 ima elastičnost koja može konkurirati današnjim motorima, a buka koju proizvodi nadoknađuje sve manjke, posebno nakon 5000 okretaja. Idealno za zabavu u ovoj “zvijeri” od 1270kg. Udobnost je vrlo dobra, zahvaljujući materijalima visoke kvalitete (u svoje vrijeme) te prozorima na struju, klima uređaju, dodatnim osvjetljenjem, dvo-tonskom trubom, dvama velikim okruglim instrumentima te drvenim volanom, tipičnim za Alfu.
40 godina bez slave
Proizvedeno je ukupno 4000 Montreala između 1971. i 1977. što je bilo ispod očekivanja za Alfa Romeo. Razlog tome je energetska kriza od 1973. godine. Većina Montreala proizvedena je prije krize, prije nego su svi primjerci prodani. Ako dadamo i visoku cijenu (5,700,000 lira 1973.) razumijemo male brojke, ali ne možemo ga smatrati promašajem, kao što bi to bilo danas, nego spletom nesretnih okolnosti koje nisu išle u korist ovom modelu. Zaboravljen i zanemaren od 80-ih do ulaska u 21. stoljeće – Gran Turismo iz Milana trebao je čekati 40 godina da doživi pravu vrijednost među kolekcionarima u Italiji i svijetu.
Foto (plavi Montreal): Gianni Mazzotta
Želite vijesti u sandučić?
Prijavite se na naš newsletter
Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.
Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.